FindersFriends: LARSEN & ERIKSEN

FindersFriends: LARSEN & ERIKSEN

Hvem er LARSEN & ERIKSEN? //
Vi er Jeppe (Larsen) og Magnus (Eriksen); to barndomskammerater, som gennem vores opvækst – og nu også voksenliv – har delt en stor passion for ure og for at gøre en positiv forskel for flest mulige mennesker.
Sammen med vores fantastisk seje team kalder vi os LARSEN & ERIKSEN, og i korte træk kan vi betegnes som værende et agilt og ukonventionelt design-studie med base i København.

Hvordan fik I ideen til LARSEN & ERIKSEN ? //
Foruden vores store interesse for ure har vi altid rejst meget – både sammen og hver for sig. Gennem vores mange ture rundt i verdens afkroge har vi dels observeret det globale urmarked – og ikke desto mindre har vi observeret en masse forskellige mennesker og deres meget forskellige skæbner.På baggrund af de globale indtryk valgte vi en dag at spørge os selv: ”Hvad nu hvis man skabte et ikonisk dansk design-univers, hvori man forsøger at demokratisere armbåndsuret? Og i stedet for blot at optimere for profit, hvad så hvis man optimerer for livsglæde for flest mulige mennesker – også dem, der ikke benytter sig af vores designs?”.De to spørgsmål – kombineret med en stærk lyst til at bryde ud af 8-til-16-hamsterhjulet – gjorde, at vi i februar 2015 valgte at påbegynde vores rejse (uden at have nogen som helst anelse om, hvordan vi skulle gribe den an).

Fortæl lidt om jeres håndværk //
Dét, der adskiller vores ure fra mange andre urmærker i den mere tilgængelige ende af prisskalaen, er, at vi har kreeret alting fra bunden. Alt fra urkassen til glasset til remmen er specialfremstillet og tænkt igennem ned til mindste detalje.Derudover har vi fra starten af haft en klar ambition om at ramme en pris, hvor flest mulige mennesker kan være med – uden at gå på kompromis med kvaliteten. Vi har derfor været nødt til at have enormt stort fokus på at optimere vores produktionssetup. Vi har skåret alle unødige, fordyrende mellemled fra, og i stedet arbejder vi direkte med vores egne fabrikker.Det krævede to lange år, test af mere end 30 forskellige fabrikker og revidering af mere end 20 forskellige prototyper, før vi følte at vi ramte et design og en kvalitet, som vi kunne stå inde for.Til gengæld betyder det, at vi i dag står med et 100% unikt ur – med schweizisk urværk – til en pris på 1000 kroner, hvilket er under halv pris af tilsvarende ure på markedet.

Hvor får I inspiration fra? //
Rent designmæssigt er det vist ingen hemmelighed, at vi er yderst inspireret af de rene linjer fra især 50’ernes æra med dansk møbeldesign og arkitektur. Dertil kommer en stærk inspiration fra nutidens København og alle de fantastiske ting, vi føler, der knytter sig til livet som urban københavner – såsom cyklisme, diversitet og livsglæde.

På det mere abstrakte plan henter vi konstant inspiration fra vores fantastiske brugere (som vi nyder at møde i øjenhøjde på FindersKeepers), fra vores energiske team, og ikke mindst fra en bred vifte af kreative og vildt dygtige mennesker i og omkring den danske startup-scene. Mængden af god karma, vi indtil videre har mødt på vores rejse, har været dybt overvældende og dybt inspirerende!

Hvad kan vi forvente af jer i den kommende tid? //
Om end vi tager skarp afstand fra mekanismerne bag ”fast fashion”, så kommer 2018 til at byde på en række nye designs – både i form af ure og remme. Dertil kommer en række kreative projekter, hvorpå vi er så privilegerede at få lov til at samarbejde med internationale sværvægtere fra æstetikkens verden. Vi må desværre ikke gå i detaljer endnu – men vi vil muligvis anbefale at holde et vågent øje med bl.a. design- og kunstscenen nord for København henover sensommeren…

På det mere CBS-agtige plan er vi i fuld gang med – på meget kontrolleret vis – at bygge vores tilstedeværelse op rundt omkring i verden. Heriblandt USA og Japan. Vi får enormt god feedback fra de to markeder, og det lader til, at de danske designdyder og værdier står i højere kurs end nogensinde før.

Hvordan har forløbet været som designer at starte op? //
Forløbet kan vist bedst betegnes som én lang rutschebanetur, hvor vi konstant bevæger os længere væk fra startpunktet – både vertikalt og horisontalt – og hvor slutpunktet på ingen måde er kommet til syne endnu.
Nedture har der været masser af – bl.a. fejlslagne produktioner, konstant tidsmangel samt kontinuerlig uvished omkring fremtiden. Men det gælder om konstant at turde teste ting af – for derefter at lære af dem.
Vi lancerede i december 2016, og efter vores første år på markedet kan vi konstatere, at der indtil videre – gudskelov – har været flere opture end nedture. Således bliver vores designs nu solgt i 50 prominente forhandlere fordelt på 15 forskellige lande.
Hele 2017 var vi eneste urmærke i Louisianas designbutik (som blevet kåret til verdens bedste museumsbutik forrige år), vi forhandles hos en bred vifte af Danmarks bedste mode- og livsstilsbutikker, vi er eneste urmærke i ARoS’s designbutik og vores designs forhandles nu også på bl.a. MoMA i San Francisco.
Så alt i alt har det været et hæsblæsende – og mildt sagt også overvældende – første år på markedet. Det er vi vanvittigt taknemmelige for, og vi ved, at det aldrig havde været muligt uden de store individer i vores lille team samt vores brugeres fantastiske støtte.

Mød LARSEN & ERIKSEN //
Vil du møde LARSEN & ERIKSEN, få en personlig snak med Magnus og Jeppe, så kom forbi d. 19.-20 maj, når vi afholder FindersKeepers designmarked i Lokomotivværkstedet i København. Du kan læse mere om markedet og købe din billet her: