Nyt standmateriale tredobblede omsætningen

Din standudsmykning er en investering, som hurtigt tjener sig selv ind. Vi har mødt en af vores standholdere, Helle Sandager, til en snak om, hvor stor betydning indretning og udsmykning på standen har haft for hendes salg.

Den døde stand

På den ene af to lyse trævægge hænger et storladent naturfoto af en skyomsluttet skotsk bjergtop i rolige grøngrå nuancer i en matchende egetræsramme. Væggen ved siden af bærer et let og diskret hvidt Wild Nature- logoprint. Foran de to bagvægge står et bord, og ved siden af bordet står stolte staffelier og præsenterer hver deres malerisk smukke fotomotiver af New Zealandske bjergtinder, tågede skotske skove og bølger der bruser blåt og hvidt ind mod Bornholms kyst.

helle

Bag standen står fotograf og designer fra Kunstakademiets Designskole Helle Sandager, der med sin naturfotoserie Wild Nature har været med på FINDERSKEEPERS markeder både i Aarhus og København et par gange. Helle har i løbet af sin tid på markederne selv oplevet, hvor stor en forskel en gennemarbejdet stand gør på salget.

Til at starte med havde jeg et ret dårligt salg. Jeg kan huske, at jeg troede, det var fordi, standen havde en dårlig placering. Jeg var vildt skuffet og ærgerlig over, at jeg åbenbart havde fået ”den døde stand” et uheldigt sted, hvorfolk bare gik forbi uden at kigge…

En lækker stand kræver mere end tape på væggen

For det var ikke et spørgsmål om placering. Helle fandt hurtigt ud af, hun også selv skulle gøre noget, for at få folk til at stoppe ved hendes stand. Det var i hvert fald den besked en kollega-standholder meget ærligt gav Helle, da hun fortalte om sin dårlige oplevelse med ”den døde stand” og hendes uheldige dårlige placering til markedet.

”Det var først, da jeg kom på kontor med Nicholas Oldroyd fra NO Design, at jeg fandt ud af, at det ikke er ligegyldigt, hvordan jeg præsenterer mine fotos. Han sagde helt ærligt til mig, at jeg altså selv havde en del af ansvaret, og at jeg skulle stramme op,” fortæller Helle og fortsætter, ”Jeg kan stadig huske, hvad Nick sagde til mig, han sagde: ”You gotta look sharp, mate.””

nick

Nicholas Oldroyd fra NO Design husker også tydeligt sit førstehåndsindtryk af Helles stand og fortæller: ”I remember she (red. Helle) stuck her things on the wall with cello-tape, I mean, thats just not good enough, you know. So I told her, you gotta look sharp. The level of presentation is so high these days. You gotta stand out, if you want people to notice your stuff.”

Et godt råd

Med det ærlige råd opstod et kollegialt forhold mellem de to FINDERSKEEPERS udstillere. De har siden hjulpet hinanden og sammen bygget bagvægge og udviklet deres stand-udtryk. ”Det har været virkelig vigtig at finde en makker som Nick, som jeg kunne sparre med og som sagde sin ærlige mening, fordi han ville hjælpe,” understreger Helle. Det er et råd, hun gerne vil give videre: ”Brug hinanden og giv det, I har lært, videre til andre.”

Selvom Helle og Nick sælger forskellige produkter og har vidt forskellige udtryk, er udgangspunktet det samme; nemlig en ren, overskuelig og ikke mindst gennemarbejdet stil, der afspejler deres produkter. ”Standens udformning skal passe til det produkt, du sælger. Jeg har selv valgt de lyse naturlige vægge og de lyse egetræsrammer, fordi det matcher mine fotos rolige naturmotiver. De sorte vægge, som man kan leje, gik slet ikke til mit look. Så jeg måtte finde et alternativ, som bedre kunne spille sammen med med min lyse stil og mine rolige motiver. Det skal være en helhed, man viser frem,” fortæller Helle.

Tre gange så stor omsætning

Det var ikke uden en vis spænding og nervøsitet, investeringen i det nye standmateriale skulle stå sin test, ved sidste marked i Aarhus. ”Jeg blev supernervøs, da jeg så fik den samme placering, som jeg havde haft tidligere, ved forrige marked i Aarhus, men med mine nye vægge og staffelier, havde jeg pludselig et marked med tre gange så stor omsætning. På den præcis samme plads, med de samme produkter. Det siger bare alt om, hvor meget det betyder, hvordan man præsenterer sine ting,” fortæller Helle tilfreds.

Vi bliver afbrudt af par, som gerne vil høre mere om Helles billede Blue Sky & White Cloud. ”Er det dig, der har taget det?” spørger fyren. ”Ja, det er fra New Zealand.” Svarer Helle. ”Alle mine fotos er fra rejser rundt om i verden. Sverige, Skotland og New Zealand.” Parret tøver ikke. De vil gerne have et eksemplar af billedet med hjem.

No Comments

Post A Comment

Designmarked: København 25.-26. maj